О куповини шпанских „CAF“ трамваја

Купљени су „CAF“ шпански трамваји, који наводно не ваљају, и наводно су прескупи, односно Београд их је наводно скупље платио од других градова.

Пројекат обнове Београда финансиран је кредитом Европске инвестиционе банке (EIB) од 90 милиона евра (потписан 2003.године), и односи се на реконструкцију трамвајских шина, обнову и набавку трамвајских возила, и реконструкцију главних улица. У оквиру овог пројекта између осталог обновљене су Савска, Ресавска, Немањина и Пожешка улица као и Булевар краља Александра. Као део овог пројекта, расписан је 2009. године међународни тендер за набавку 30 нових, модерних трамваја за потребе ГСП.

Вест од 03. новембра 2009:

„Уговор за куповину тридесет нових трамваја за потребе Градског саобраћајног предузећа „Београд”, као део Пројекта обнове Београда, потписан је данас у Скупштини града.

Компанија „Каф” из Шпаније дала је најповољнију понуду на међународном тендеру, а укупна вредност уговора (са ПДВ-ом) износи око 81,3 милиона евра. Набавка нових трамваја финансира се из кредита Европске инвестиционе банке у вредности од 20 милиона евра, а остатак из буџета града до 2014. године.

Градоначелник Београда Драган Ђилас рекао је да је један од основних задатака, који је град себи поставио, побољшање квалитета превоза. За набавку трамваја добили смо две понуде, а комисија коју су чинили представници Машинског факултета и Градског саобраћајног предузећа „Београд” и која је бодовала више од двадесет параметара, проценила је да је понуда шпанске компаније боља од хрватске. Први трамвај биће испоручен за нешто мање од две године, а комплетан уговор ће бити реализован за 1.035 дана. Нови трамваји ће се кретати новим трамвајским шинама, које се успешно реконструишу последњих година, а интензивно у последњих годину дана.

Нови трамваји биће нископодни, петоделне зглобне конструкције модерног дизајна по највишим светским стандардима, дужине 33,1 метар и ширине 2,3 метра. Максимална брзина коју могу да развију износи 60 километара на час. Опремљени су посебним клима-уређајима за путнички део возила и за кабину возача, и посебним простором за особе са инвалидитетом и колица за бебе. Једно возило има 72 места за седење плус шест седишта на расклапање, а максималан број путника износи 242.

У цену су урачунати и резервни делови, специјални алати, обука особља ГСП-а, транспорт до депоа ГСП-а, осигурање, царина, порези и сви други трошкови за испоруку и контролу трамваја. Пројектом обнове Београда обухваћени су реконструкција трамвајских пруга и контактне мреже, затим мостовских конструкција, тротоара, коловоза и комуналне инфраструктуре по деоницама, те набавка трамваја и реализација система управљања саобраћајем.“

http://www.beograd.rs/index.php?lang=cir&kat=beoinfo&sub=1365284%3F

* * *

Први трамвај испоручен је у мају 2011. а последња четири у априлу 2013. године.

ови трамвају већ више од 6 година крстаре Београдом и представљају прави украс града. За то време су доказали своју функционалност и квалитет.

Имајући у виду да је осим понуде шпанске фирме КАФ, услове конкурса једино још испуњавао хрватски „Кончар“, тендерска комисија је донела, на стручној процени засновану одлуку, коју нико није касније аргументовано ни покушао да побије. „Кончар“ односно конзорцијум CROTRAM, и поред многих покушаја, до сада није успео да прода своје трамваје нигде осим у Загребу, што ипак нешто говори о њиховом квалитету.

https://en.wikipedia.org/wiki/CROTRAM

Са друге стране, списак градова у Европи, САД, Бразилу, Аустралији, Тајвану где јавни градски саобраћај обављају CAF трамваји типа „Urbos“, прилично је дугачак.

https://en.wikipedia.org/wiki/Urbos

Што се тиче цене, куповина нових трамваја је веома озбиљна и компликована ствар. Сваки град је специфичан, сваки има неке своје карактеристике. Трамвај мора у потпуности да одговара нашој инфраструктури до најситнијих детаља. Трамваји се не праве унапред већ се израђују по наруџбини и зато могу имати различите дужине, моторе, па и ширину шина јер је познато да Београд има ширину између шина од 1 метар, што је ужи размак шина него у већини Европских градова, где је стандардни размак између шина 1435 mm. Такође, цена зависи и од додатних елемената предвиђених уговором, као што су број наручених трамваја, гаранција, делови, обука, траспорт, царина, порези, итд. Из тих разлога цене по трамвају у различитим градовима, није могуће директно поредити јер нису у питању сасвим исти трамваји, а ни услови уговора нису свуда исти.

Београд је платио трамваје који имају дужину 33,1 метар и примају 242 путника око 2,3 милиона евра по комаду (без ПДВ-а).

Будимпешту су слични трамвају коштали око 2,4 милиона евра, а Дебрецин (тај пример су напредњаци веома много помињали у кампањи 2014.) је нешто мање трамваје који примају 211 путника платио око 2,1 милион евра.

http://www.railjournal.com/index.php/light-rail/debrecen-receives-first-caf-urbos-3-lrv.html

https://www.intelligenttransport.com/transport-news/17131/new-fleet-of-urbos-trams-begins-service-in-budapest/

caf tramvaj

Advertisements