О цени моста на Ади

Мост на Ади је наводно прескуп, помињу обично 400 – 500 милиона евра, или кажу да се уопште не зна колико је коштао.

Мост на Ади коштао је 161.285.733,33 евра без ПДВ-а, односно 190.317.165,33 евра са ПДВ-ом. Овај податак налази се на сајту Државне ревизорске институције која је проверила и на свом сајту објавила налаз о структури цене овог моста и одатле сам преузео ову табелу:

tabela cena mosta na adi 1

Дакле, ноторна је неистина да се цена овог моста не зна, као и да износи 400 или 500 милиона евра, колико се помиње у напредњачким лажима. Неистина је и да је за цену тог моста могло да се изгради више јефтинијих мостова. Цене мостова су у принципу сличне ако су на сличном месту и сличне величине без обзира да ли су у питању тзв. „гредни“ мостови или мостови са кабловима. Цена моста највише зависи од тренутне цене челика и цемента на тржишту. Предност мостова са пилонима и кабловима је да не морају да имају стубове у води што је, имајући у виду да је Сава пловна река и да је много ужа од Дунава било пожељно.

Ради бољег разумевања, желео сам да упоредим величину и цену касније изграђеног „Кинеског“ – Пупиновог моста на Дунаву и Моста на Ади. Мост на Ади дугачак је 969 метара и широк 45 метара, дакле површине је 46.605 М2. Пупинов мост је дугачак 1.482 метра а широк 29,1 метар. Он је дужи али је доста ужи од Моста на Ади јер нема простор предвиђен за железничку пругу у средини, што га вероватно чини и мање вредним мостом и лакшим за изградњу. Његова површина је 43.126 М2, дакле незнатно мање од Моста на Ади. Ако поделимо цену са површином, цена квадратног метра Моста на Ади износи 3.461 евра.

Према подацима са сајта „wikipedia“ ( https://sr.wikipedia.org/wiki/Pupinov_most ) цена Пупиновог моста износи 170 милиона евра. Његова цена је по уговору са Кинеским инвеститорима ослобођена ПДВ-а. Уколико 170 милиона поделимо са површином моста, његова цена по М2 је 3.942 евра.

Овде користим податке са Википедије јер нисам успео да од Скупштине града Београда, као ни од  Дирекције за градско грађевинско земљиште и изградњу Београда добијем информацију о тачној цени моста, иако су град и Дирекција била званичан и главни партнер Кинеској компанији на реализацији овог пројекта. Ако се већ тврди да се за неки мост не зна колико је тачно коштао, онда је то овај мост, а не Мост на Ади.

pup most inf sgb ne poseduje

Приликом лажног и спинованог представљања Моста на Ади скупљим него што јесте, напредњаци и остали противници тог моста су користили метод сабирања цене моста са ценом тзв. „приступних саобраћајница“. Овај мост је заправо саставни део велике градске саобраћајнице која је још увек у изградњи и само је делимично завршена, а која се зове „Унутрашњи магистрални полупрстен – УМП“. Осим моста, делови те саобраћајнице су и три петље, петља „Хиподром“, петља „Радничка“ и петља „Тошин бунар“. Саставни део УМП-а је и, четири километра дуга саобраћајница од Моста на Ади до саобраћајнице „Тошин бунар“, за коју је већ одлучено да ће добити назив „Булевар Хероја са Кошара“. Све ове делове УМП-а, злонамерни критичари Моста на Ади прогласили су за „приступне саобраћајнице“ и сабрали су њихову цену са ценом Моста, тврдећи да је све то заједно заправо цена Моста. То би, на пример, било као када би цену аутопута од Београда до Новог Сада укалкулисали у цену моста преко Дунава код Бешке, тврдећи да су то све у ствари само „приступне саобраћајнице“ до моста и од моста, јер без њих мост не би водио нигде, односно „висио би у ваздуху“ како воле да сликовито кажу када објашњавају зашто се цена готово читавог УМП-а мора сабрати са ценом моста.

Критичари Мостана Ади често кажу и да је он изграђен на погрешном месту. Извор ове тврдње је чињеница да је траса УМП-а, а тиме и позиција моста првобитно била посред Аде Циганлије, тако да би мост прелазио и преко Савског језера и централног дела Аде, чиме би еколошка, туристичка и свака друга вредност овог драгуља Београда, (а Ада Циганлија то свакако јесте) била умањена и угрожена. Из тог разлога је, у време мандата Ненада Богдановића, промењен план и позиција моста је померена низводно на сам шпиц Аде чиме је еколошка штета максимално умањена.

skica mosta na adi

Advertisements